Friday, February 15, 2008

MEE KUNING (Pembunuh Zuriat)

KUALA LUMPUR: Perang terhadap produk mi dan kuetiau menggunakan logo halal palsu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mendedahkan isu lebih menakutkan apabila jenama mi terkenal dikesan mengandungi bahan kimia berbahaya asid borik.

Apabila ujian dilakukan terhadap mi terbabit, warna kuningnya bertukar menjadi merah hingga boleh digelar ‘mi darah’.

Dua jenama mi terkenal yang diambil dari dua kilang berasingan di Kampung Baru Sungai Buloh dekat sini, semalam, didapati mengandungi asid borik apabila warna mi terbabit bertukar menjadi merah pekat selepas dicampur air kunyit.

Ini menunjukkan pengilang mi dan kuetiau terbabit masih berdegil menggunakan asid borik dan asid benzoik walaupun mereka pernah diberi amaran berulang kali oleh Kementerian Kesihatan.

Difahamkan asid borik dan asid benzoik yang digunakan sebagai pengawet dianggap berbahaya kerana boleh menyebabkan kanser dan menjadi antara punca lelaki mandul.



Asid borik bahan digunakan untuk kawalan serangga dan pengawet kayu dalam industri perabot, kaca dan bidang perubatan serta dilarang mengikut Akta Makanan 1983 dan Peraturan-Peraturan Makanan 1985.

Kebanyakan pengusaha mi, kuetiau, mi wantan dan laksa gemar menggunakan kimia berbahaya itu kerana ia mampu membunuh bakteria, meningkatkan tekstur dan mengekalkan kesegaran makanan untuk tempoh masa lama.

Berdasarkan maklumat Kementerian Kesihatan, asid borik boleh menyebabkan loya, muntah, cirit-birit, kegagalan buah pinggang, kegagalan sistem peredaran darah seterusnya membawa maut.

Wartawan Harian Metro melakukan ujian ringkas terhadap dua jenama mi itu yang diambil dari dua kilang terbabit yang diserbu pegawai Jabatan Kesihatan Selangor, Jakim dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal-Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Selangor, semalam.

Ia mendapati kedua-dua mi terbabit bertukar warna kepada merah pekat selepas dituang dengan air kunyit.

Pertukaran warna merah mendadak dalam tempoh kurang 10 saat itu membuktikan mi terbabit mengandungi asid borik yang digunakan untuk tujuan pengawetan.

Jika mi terbabit tidak mengandungi asid borik atau benzoik, warna kuning mi itu akan kekal tanpa perubahan warna ketara.

Sementara itu, ketika serbuan dilakukan, pihak Jakim menarik semula pemberian sijil halal kepada kedua-dua kilang makanan terbabit selepas ujian makmal membuktikan pengusahanya menggunakan asid berbahaya itu.

“Jakim menitikberatkan keselamatan pengguna dan tidak sesekali berkompromi dengan pengusaha makanan yang sewenang-wenang menggunakan bahan berbahaya, apatah lagi daripada sumber diharamkan agama,” katanya.

Satu daripada kilang mi yang menggunakan asid borik dan benzoik itu pernah ditarik semula pemberian sijil halal Jakim pada Ogos 2006.

Pengusaha kilang terbabit kemudian cuba memohon semula sijil halal Jakim pada Julai tahun lalu, namun ditolak kerana tidak mematuhi syarat ditetapkan.

Malah, dalam pemeriksaan mengejut semalam, pihak berkuasa sekali lagi menemui beberapa kotak berisi serbuk putih asid benzoik yang disembunyikan di kilang terbabit, sekali gus membuktikan penggunaan bahan kimia itu.

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin
anbia@hmetro.com.my

Apakah asid Borik ?

Asid borik adalah satu bahan kimia yang sepatutnya untuk pengunaan luaran sahaja.

Cth.: kosmetik sebagai bahan anti-jerawat. Tujuan asid borik supaya mee kelihtan berkilat, tahan lama & bewarna kuning.

Smptom pengunaan asid borik adalah loya, muntah, cirit birit, kidney failure, sistem peredaran darah lumpuh.

Uji cara kampung: Biasanya boleh diuji menggunakan air kunyit. jika mee kuning jadi merah ertiny tinggi kandungan asid borik tetapi cara ini juga adalah kurang tepat.

Punca haram: Asid borik diharamkan kerana ia boleh menyebabkan penyakit kanser & menjadi antara punca lelaki mandul.

Akta: Dilarang di bawah Akta Makanan 1983 & Peraturan-peraturan Makanan 1985. Ia kekal dalam kumpulan racun kategori C & D.

Tujuan asid borik: Memelihara kesegaran bahan makanan & melindungi dari basi @ sudah lama, mee.

Produk yang biasa mengandungi asid borik: bebola ikan, kek ikan, keuetiaw, bak chang, & bberapa jenis kuih nyonya.


SOLUSI DARI PERKARA DIATAS BEKALAN MEE YANG PASTINYA HALAL & THOYYIB SEPERTI DIBAWAH

Cabaran pengusaha mi Nada Food (Jenama MEE IBU)

KESEDARAN untuk mengeluarkan makanan yang bersih dan suci menyebabkan Rohana Othman, 42, membuka perniagaan mi dan kue tiaw sejak tujuh tahun lalu. Dengan modal awal berjumlah RM200,000, beliau menubuhkan Nada Food Sdn. Bhd. yang kini terletak di Bandar Sri Damansara, Selangor.

“Sebenarnya, saya asalnya seorang suri rumah. Pada masa yang sama timbul kesedaran untuk mengusahakan produk makanan yang banyak dimakan oleh orang Islam, contohnya mi, kue tiaw dan bebola ikan. Ini berdasarkan kepada pengalaman saya sendiri yang sukar mendapatkan produk keluaran orang Islam sama ada di pasar raya atau pasar segar,” ujar Rohana.

Beliau yang mesra dengan panggilan Kak Ana mula berniaga produk mi dan kue tiaw menggunakan jenama Ibu. Pilihan jenama Ibu dibuat berdasarkan kepada identiti masakan ibu yang sedap, suci dan bersih.

Menurut Kak Ana, memandangkan mi yang dibuat tidak mengandungi bahan pengawet, ia telah menyebabkan kos pengeluarannya tinggi kerana produknya tidak dapat bertahan lama. Di luar bungkusannya tertera tarikh pengeluaran dan tarikh luput.

“Ini adalah masalah utama yang kami hadapi tetapi kami akan cuba perbaiki ketahanan pembuatan mi dan kue tiaw dari semasa ke semasa. Sebelum

ini memang ada mi yang dikeluarkan oleh orang Melayu tetapi ia tetap mengandungi bahan pengawet dan asid borik. Jadi untuk elakkan penggunaan kedua-dua bahan kimia tersebut, kami sentiasa mementingkan kebersihan mesin dan premis kedai serta memasang alat pendingin hawa. Begitu juga dengan cara penghantaran dan penyimpanan mi,” kata Rohana yang mempunyai latar belakang akademik alam bidang hospitaliti.

Bersesuaian dengan tanggungjawab sebagai peniaga Islam, beliau sentiasa memastikan penggunaan tepung yang berkualiti dan minyak yang tidak dikitar semula. Langkah ini menaikkan kos menyebabkan harga sebungkus mi dan kue tiaw jenama Ibu agak mahal berbanding mi yang lain.

“Apabila kita mengambil keputusan untuk mengeluarkan produk mi yang tidak mengandungi asid borik dan bahan pengawet, ia menyebabkan kos pengeluaran meningkat dan harga mi menjadi lebih mahal. Tetapi cabarannya bagaimana hendak menukar pemikiran pengguna agar mendapatkan mi tanpa bahan pengawet dengan harga yang tidak jauh berbeza dengan mi yang lain. Bukan mudah untuk menjadi seorang pengeluar mi kerana persaingannya tinggi terutama untuk menempatkan produk kita di pasar raya,” ujar beliau yang menyifatkan cabaran adalah rencah dunia perniagaan.

Rohana amat beruntung kerana mendapat bantuan daripada pihak Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) yang memasarkan produknya ke beberapa pasar raya besar manakala Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi) membantu memasarkannya untuk pasaran di sebuah pusat membeli-belah. Mardi banyak membantu dari segi kepakaran teknologi.

Walaupun berhadapan dengan beberapa masalah seperti mendapatkan kepercayaan pelanggan dan pengedar, namun ia tidak mematahkan semangat Rohana untuk muncul sebagai pengeluar mi yang berjaya.

Nada Food yang beroperasi dengan 15 orang pekerja kini dalam perancangan untuk mengeluarkan mi kering. Bagaimanapun, usaha ini masih di peringkat perbincangan dengan pihak MARDI, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade).

Selain mi dan kue tiaw, Nada Food turut mengeluarkan produk gegulung ikan, bebola ikan goreng, bebola ketam, bebola ikan, kiub ikan, bebola udang dan bebola sotong, tauhu segar, tempe segar, tempe pedas, pai ayam, pai daging dan pai tuna.


Keterangan lanjut :-

NADA FOOD SDN BHD

No. 5 & 5A, Jalan Gangsa SD5/3E,

Bandar Sri Damansara,

52200 Kuala Lumpur.

Tel : 03-6276 8020

Fax : 03-6276 7075

email : nadafood@tm.net.my

website : www.ibufood.com

Pengarah Urusan : Puan Rohana Othman

email : ibufd15@yahoo.com

No comments: