Monday, February 18, 2008

KAMPONG MELAYU TAPI TERNAK BABI

















Sila Klik Image untuk besarkan gambar....

SUNGAI BAKAP PENANG.
17TH FEBRUARY 2008 (AHAD)

Gembira hati kerana dah lama tak balik kampong, tapi kegembiraan berakhir dengan bau yang amat busuk mencucuk deria bau, patutlah baunya begitu memualkan, masyallah rupanya KG LIMA KONGSI Sg Bakap telah dipenuhi dengan ternakan BINATANG KHINZIR (BABI) apa dah jadi dengan kampong yang dulunya harmoni tanpa ganggu gugat sebarang bau yang tak pernah saya sangkakan, kampung yang indah ini telah di ambil alih oleh penternak BABI yang telah menukar sistem penternakan, Insyallah bakal menjahanamkan EKOSISTEM Kg Lima Kongsi, Sg Bakap, Pulau Pinang.

Pilu & sedih buat penduduk Kg Lima Kongsi, Sg Bakap, tapi yang menghirankan saya, mana pergi :-
  1. TOK KETUA KAMPUNG = TAK SEDAR ATAU TAK NAMPAK
  2. ADUN = SAJA JE BUAT2 TAK NAMPAK
  3. WAKIL RAKYAT = SIBUK URUSKAN RAKYAT
  4. PBT =TIADA ADUAN LAGI TUNGGU NANTI ADA ADUAN
  5. JKKK = BIARKANLAH BUKAN KITA TERNAK
  6. ALAM SEKITAR =TUNGGU KARAM SINGH WALIA SIAR KAT TV3
dan yang bersangkutan dengan Kg Lima Kongsi, Sg Bakap. Bayangkanlah tiga hari saya di Kg tersebut amat derita, bagaimana boleh penduduk Kg tersebut tahan akan PENCEMARAN BAU yang busuk serta memualkan dan menjijikan.

Kg Lima Kongsi ,Sg Bakap, SPS adalah satu-satunya Kg Orang Malayu (Islam) dalam delima bau busuk kerana dikelilingi olih Kandang Babi dan yang paling menyedihkan pada waktu solat kerana surau mereka Kg Lima Kongsi) berada kira-kira 100m dari kandang babi tersebut tak dapat tidak bau busuk dari kandang babi mengganggu mereka (orang Islam) dalam beribadat kapada Allah SWT walaupun perkara ini telah disuarakan olih mereka kapada pihak yang berwajib tapi hingga kasaat ini masih tenat dan menjijikan. Mengikut cerita daripada salah seorang penduduk asal Kampung tersebut En Wan Chik @ Pak Ngah.

Kedudukan Orang Melayu (Islam) Kg Lima Kongsi laksana bueh dilautan dan menunggu menuju kehancuran jika tidak ada pihak-pihak yang berwajib menolong dan membantu serta memantau bagi penempatan semula kandang babi tersebut yang dipercayai dipunyai olih taukeh-taukeh yang kembal undang-undang serta berpengaruh.

Perasaan sedih yang meloyakan ini bagi warga Kg Lima Kongsi tiada siapa yang mempedulikan, bayangkan jika ALLAH berhentikan angin bertiup dalam masa satu minit sahaja, nescaya semua penduduk Kg Lima Kongsi akan mati dengan pencemaran bau busuk tersebut.

Renung renungkan lah... apa bakal berlaku serta perubahan di KG LIMA KONGSI....

No comments: