Wednesday, February 20, 2008

Keratan Akhbar Harian Metro 20hb Feb 2008

(Sedikit komen dari saya)
Memang banyak yang betul serta nyata dalam keratan Akhbar berikut, tapi cuma satu saja yang pincang dan tak di EXPOSED kan bab bab PEMAKANAN, sering terabai serta tak banyak yang mahu menerangkan pasal PEMAKANAN (HALAL & HARAM) makanan tersebut, ini adalah satu ISU PENYUMBANG kepada akhlak, orang Melayu (Islam) wajarlah jaga makanan kerana salah satu doa ditolak adalah berpunca dari makanan yang kita makan (halal dan haram) wahai bangsa ku sedarlah bahawa kita sekarang sudah tidak memberatkan apakah makanan yang kita makan dan beri makan kepada anak-anak kita sudah pasti halal atau haram , fikir dan renongkan lah anak-anak kita yang disumbat dengan makanan haram sudah tentu tidak menjadi anak-anak yang baik (soleh) malas belajar,malas solat,malas mengaji al-quran dan melawan ibu bapa.

Hati

Kurang doa anak degil


ANAK anugerah Ilahi yang amat berharga. Memiliki anak bermakna dikurniakan amanah yang perlu dijaga dengan penuh rasa tanggungjawab.

Ada kalanya ibu bapa mengeluh apabila anak degil dan tidak mendengar kata.

Bahkan segelintir ibu menangis dan bersedih apabila anak tidak mempedulikannya. Anak derhaka mungkin ada kaitan dengan sikap ibu bapa yang tidak pernah menyebut perkataan yang baik terhadap anak.

Mungkin juga sumpah seranah yang menjadi 'makanan’ anak sejak kecil menyebabkan mereka membesar tanpa restu orang tuanya apabila mereka dewasa.

Perkara berikut mungkin boleh dijadikan iktibar untuk ibu bapa bagi melahirkan anak cemerlang.

- Kurang berdoa.

Ada ibu bapa yang kurang berdoa dan mengerjakan solat. Berdoa antara cara bermunajat dan meminta keampunan Allah supaya dikurniakan anak yang baik serta soleh. Berdoa juga melambangkan pergantungan harapan pada Allah selain berusaha.

Berdoa memohon keampunan daripada Allah dengan beristighfar.

- Suka menakutkan anak daripada memberi semangat pada mereka.

Dalam keadaan tidak sedar, ibu bapa sering menakutkan anak dengan perkara yang mungkin dianggap remeh seperti menakutkan mereka dengan hantu atau suasana malam.

Hakikatnya, anak sepatutnya dibekalkan dengan amalan murni seperti membaca ayat suci al-Quran sebelum tidur dan seumpamanya.

- Tidak tegas dalam mendidik anak.

Mungkin amalan tidak membuat jadual aktiviti harian anak menjadikan mereka kurang disiplin misalnya waktu untuk solat, belajar dan bermain dengan rakan.

Anak sepatutnya diajar dengan ilmu serta fokuskan minda mereka kepada perkara tertentu.

Anak-anak juga memerlukan alatan permainan untuk mengembangkan minda.

- Menegur anak secara negatif.

Anak harus dilatih seperti orang dewasa. Jangan asuh anak dengan nilai negatif.

Jangan kerana anda seorang ketua di pejabat maka cara mengarah anak seperti memberi arahan kepada orang bawahan. Beri arahan secara berhemah.

- Memberi didikan yang tidak seimbang antara jasmani, rohani dan minda.

Ramai ibu bapa yang mahu melahirkan anak cemerlang. Namun, mereka perlukan bimbingan daripada pelbagai aspek misalnya cara mengendali masalah dan berdepan dengan masyarakat.

- Kurang memberi sentuhan pada anak.

Ibu bapa mungkin kurang memberi sentuhan kepada anak sedangkan Rasulullah s.a.w sering mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka.

Kajian mendapati anak yang kerap disentuh dan dibelai akan menunjukkan kasih sayang serta lebih cemerlang pembelajarannya.

- Penampilan diri yang kurang anggun dan kemas.

Jika mempamerkan sikap selekeh, pasti ia akan ditiru anak. Justeru, tunjukkan contoh yang baik kepada anak.

- Rumah berselerak.

Bukan sahaja suami bosan, malah anak juga tidak selesa dengan persekitaran sedemikian. Ini menyebabkan mereka lebih suka melepak di luar.

- Kurang menghidupkan sunnah.

Amalan baik seperti memberi salam, makan bersama dan beribadah kurang dilaksanakan.

Makan bersama boleh mengeratkan lagi hubungan mesra di kalangan ahli keluarga.

- Tidak menggantungkan rotan di tempat yang mudah dilihat anak.

Dalam Islam, merotan anak dengan tujuan mendidik satu sunnah tetapi bukan hingga tahap mendera.

- Kurang mendedahkan anak dengan teladan cemerlang.

Anak kurang didedahkan dengan golongan ulama serta mereka yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia. Anak juga patut didedahkan dengan solat berjemaah, kuliah agama dan aktiviti bersesuaian dengan akhlak Islam.

- Bertengkar di depan anak.

Ini akan menyebabkan anak rasa tertekan dan membenci ibu bapanya. Menyuarakan perkara tertentu di depan anak atau didengari anak boleh menyebabkan mereka terasa hati, oleh itu berhati-hati.

- Mengawasi persekitaran.

Tidak sesuai membenarkan mereka yang tidak elok sahsiahnya memasuki rumah kerana ia boleh memberi contoh tidak baik pada anak yang sedang membesar.

Harus juga mengawasi rancangan yang ditonton di televisyen.

Usah terlalu bergantung kepada pembantu rumah untuk mendidik anak.

1 comment:

Anonymous said...

tompang tanya sikit, kalau anak yang sudah di doakan, kelihatannya tidaklah degil tetapi masih mengikut acuan bapanya sendiri...macam kata pepatah bapa borek anaknya rintik. Macamana tu?