Thursday, January 31, 2008

PRODUK LABEL PALSU

KOSMO 31/01/08 MS2

samsuhadi@kosmo.com.my

PPIM Bahagian Syariah mengucapkan syabas dan terima kasih diatas keperihatinan pihak Kementerian Kesihatan Daerah Petaling yang diketui olih Dr Ismail Lasa dalam operasi "Ops Shu" untuk membantu pengguna-pengguna terutama dalam makanan kanak-kanak sedang dijual sesuka hati dipasaran.

Kebanjiran produk-produk makanan dari Luar Negara yang tidak disahkan olih mana-mana pihak yang berwajib menjadi salah satu sebab beraninya penjual-penjual terus menipu pengguna tentang kehalalan dan baiknya isi kandungannya.

Penipuan Logo/Lebel kandungan barangan makanan yang dijual sekarang PPIM menyeru dan merayu kepada pengguna-penggunna agar memastikan dan memeriksa dengan telili barangan yang dibeli benar-benar mempunyai Logo/Lebel yang disahkan olih pihak JAKIM .

PPIM mohon jasa baik pihak Kementerian Kesihatan/JAKIM/KPDNHEP dan PBT supaya memantau bersama untuk menentukan pengguna-pengguna tidak terus tertipu dan tertekan dengan tipudaya mereka.

Kami PPIM sudah lama menerima aduan tentang penipuan Logo/Lebal palsu dipasaran tapi hingga sekarang tidak ada tindakan yang berterusan serta tidak memberikan kesedaran kapada mereka tidak dilaksanakan.

Kami PPIM menggesa kepada pihak yang berwajib terus membuat pantauan dan tindakan yang tegas serta proaktif bagi menjaga dan menjamin keselamatan pengguna.

Pengarah,
Hal Ehwal Islam dan Masyarakat,
Pesatuan Pengguna Islam Malaysia,

Abdul Aziz Ismail 013-2454559

No comments: